Toimintakertomus 2023

posted in: Ajankohtaista | 0

SARKA-VERSOT RY / TOIMINTAKERTOMUS 2023

Sarka-Versoilla jäi taakse todella aktiivinen partiovuosi! Keväällä 2023 meillä oli neljä hyvin toimivaa ryhmää sudenpennuista tarpojiin, ja syksyllä saatiin jälleen käyntiin uusi iso sudenpentulauma edellisten siirtyessä seuraavaan ikäryhmään. Sudenpentujen ohella on saatu mukaan myös aktiivisia perheitä, mikä sopii hyvin Sarka-Versojen yhdessä tekemisen eetokseen. Kaikkiin neljään toimintaryhmään on siunaantunut sitoutuneet, aikuiset johtajat, mikä on iso kiitosaihe, kun nuoria johtajia meillä ei ole ollut saatavilla viikkotoimintaan. Ikäryhmien kokoontumiset ovat toteutuneet säännöllisesti vähintään joka toinen viikko partiokolollamme Konferenssikeskus Valkeassa tai lähiseudun luontokohteissa.

Vuoden aikana järjestettiin lippukunnan perinteisistä tapahtumista kevätkauden päätös ja syyskauden avaus Ruissaaressa sekä puurojuhla Vapaakirkolla. Näihin on kutsuttu aina partiolaisia perheineen ja ystävien kera. Lisäksi toteutimme Valkean tiloissa useita tavoittavia, kaikille avoimia tapahtumia: talviloman puuhaillat 1 ja 2 sekä pitsaperjantain, joissa oli mukana noin 100 lasta, nuorta ja aikuista /tapahtuma. Yhteistyö taustayhteisömme Seinäjoen Vapaaseurakunnan kanssa on ollut tiivistä ja hyvin toimivaa esimerkiksi perhekirkkojen yhteydessä. Seinäjoen lippukuntien kanssa yhteistyössä toteutettiin toukokuussa sudenpentujen ja seikkailijoiden Löytöretki23-partiotaitokilpailut Tanelinrannassa sekä perinteinen ja arvokas itsenäisyyspäivän kynttiläkulkue Törnävän sankarihaudoille. Itsenäisyyspäivänä oli myös Lakeuden Ristissä yhteiskristillinen Kiitosjuhla isänmaasta, jossa meidän kaksi nuorta johtajaamme oli arvokkaassa edustustehtävässä.

Suomen versopartiolaisten vuosittainen tapahtuma, Hiljaiset Päivät, oli tänä vuonna Sarka-Versojen vastuulla, ja tapahtuma järjestettiin 21.-23.4. Valkeassa. Osallistujia oli partiolaiset ja talkoolaiset yhteen laskettuna noin 150 henkilöä.  Maastokisa seurasi ”kirkkoreittiä” Vapaakirkolta Piirin kesälavan kautta Helluntaiseurakunnalle ja Törnävänsaaren läpi Törnävän kirkolle, mistä Ruukintietä pitkin takaisin Valkeaan. Tapahtuman päätteeksi osallistuttiin lippukulkueessa Lakeuden Ristissä järjestettyyn partiomessuun. Kaiken kaikkiaan meille järjestäjille jäi hyvä mieli tapahtuman onnistumisesta, partiolaisten yhdessäolosta sekä reippaasta tekemisen meiningistä.

Vihje23-versoleiri järjestettiin heinä-elokuun vaihteessa Taipalsaaren Hepohiekassa, Saimaan rannalla. Vihjeelle osallistui reilut 200 eri ikäistä partiolaista, joista Sarka-Versoja oli yhteensä 29 henkilöä. Oli mahtava huomata, miten innokkaita ja taitavia lapsia ja nuoria meidän joukossa kasvaakaan, kun leirillä kukin vartio vuorollaan kokkasi leirikeittiössä omalle alaleirille ruokaa. Lippu-kuntamme vuoden 2023 teema, arjen perustaidot, kuten ruuan laittaminen myös retkiolosuhteissa tuli hyvin testattua leirillä, ja myös Sarka-Versojen omalla koko lippukunnan yöretkellä syyskuun alussa Ruissaaressa. Tällä yöretkellä koettiin myös ainutlaatuinen ulkoilmaleffateatteri sateessa pressun alla leffaherkkuja nautiskellen. Kaikenlaista sitä voikin partiossa päästä kokeilemaan!

Sarka-Versojen varainhankintaa toteutettiin monipuolisesti järjestämällä kahvituksia, arpajaisia, myyjäisiä ja kioskitoimintaa taustayhteisön tilaisuuksien yhteydessä, sekä myymällä perinteisiä Suomen partiolaisten adventtikalentereita. Lippukunnan järjestämä kioski/ruokakoju oli osittain tai kokonaan palveluperiaatteella mukana myös Seinäjoen ja Lapuan vapaaseurakuntien yhteisellä lastenleirillä sekä Valtakunta-nuortentapahtumassa, joka kokosi lokakuussa yhteen noin 450 nuorta ympäri Suomea. Monessa olemme olleet mukana. Isona apuna oli edelleen saamamme säännölliset kuukausilahjoitukset, jotka vapauttivat johtajiston voimavaroja varainhankinnasta partion perustehtävään eli tärkeään lapsi- ja nuorisotyöhön. Kiitollisin mielin jatkamme kohti vuotta 2024 ja sen mukanaan tuomia partioseikkailuja kaiken ikäisten partiolaisten ja perheiden kanssa!